Dzisiaj chciałabym podpowiedzieć rodzicom, jak nauczyć dziecko pisać litery. Dobrze jest zacząć np. od pierwszej litery imienia dziecka. Pokażę to na przykładzie litery „A”, ponieważ imiona piszemy wielką literą. Załóżmy, że moje dziecko ma na imię Ala albo Adam. Mówię do dziecka:
– Nauczymy się teraz pisać literę „A” jak Ala.
Kładę na stole wzór z literą A – musi być dość duży i przyglądamy się tej literze. Na wzorze kierunek kreślenia powinien być zaznaczony strzałkami. Natomiast miejsce, od którego zaczniemy pisanie litery, powinno być zaznaczone dużą kropką. Teraz mówimy: „Pokaż, gdzie zaczniemy”. (Jeśli nie masz pod ręką dużego wzoru litery, pobierz go z naszej strony www. edu-chomiczek.pl, albo wydrukuj „Albumik literkowy”).
Następnie, patrząc na wzór, możemy ulepić literę z wałeczka plasteliny, wygiąć z drutu (tzw. kreatywne druciki można kupić), albo „wyrysować” w kaszy.
Wysypuję na tacę (lub przykrywkę od pudełka) trochę kaszy manny lub piasku i rysuję wielką literę „A” na całą tacę oraz mówię jaką czynność teraz wykonuję:
– kreślę dołek, linia ukośna w górę, prosta w dół i podkręcam. Na końcu „ławeczka w środku”. Opisywanie ruchu bardzo pomaga, np. mówimy: „do góry, na ukos, w dół” itd.
Teraz dziecko powtarza taką samą czynność, kreśląc literę po moim śladzie. Następnie potrząsam lekko tacą tak, aby litera zniknęła i powtarzamy kreślenie palcem lub patykiem, aby litera była coraz ładniejsza.
Potem piszemy literę w dużej liniaturze (Album literkowy) po szarym śladzie lub piszemy ją leciutko ołówkiem, a dziecko „pogrubia” pisakiem lub kredką.
Następnie dziecko próbuje samo napisać literę – tu proszę zwrócić szczególną uwagę, czy zaczyna we właściwym miejscu i kreśli we właściwym kierunku.
W końcu próbujemy pisać w małej zwykłej liniaturze w zeszycie.
Po wyćwiczeniu wielkiego „A” pokazujemy jak się pisze małe „a” według powyższego schematu:
a. przyglądamy się literze,
b. kreślimy ją w kaszy (lepimy z plasteliny),
c. piszemy w powiększonej liniaturze,
d. piszemy w zeszycie.
Na koniec proponuję zabawę „Jedzie pociąg z towarami”* lub rysowanie rzeczy, które mają „a” w nazwach. Można w ten sposób bawić się przed nauką pisania liter.
Zuzanna Rzecka
nauczyciel dyplomowany
i specjalista terapii pedagogicznej
*Zabawa „Jedzie pociąg z towarami”.
Uczestnik 1. mówi:
– Jedzie pociąg z towarami na literę „a”. Uczestnik 2. musi szybko powiedzieć nazwę towaru na literę „a”, np.: „z arbuzami”. Następnie nazwę towaru mówi 1. uczestnik, np.: „z agrestem”. Potem uczestnik 2. mówi:
– Jedzie pociąg z towarami na literę „s”, a uczestnik 1 podaje nazwę towaru, np.: „ze skuterami”. Uczestników może być więcej. Wtedy osoba, która wymawia literę, wypowiada nazwę towaru na końcu.
Uwaga! Wymawiając literę, wymawiamy ją krótko (bez dodawania „y” – nie mówimy sy, by, itp.).